Kursendringen fra India til Innovit reddet gründerbedriften

– Å outsource IT-tjenester til India holdt på å knekke min gründerbedrift. I siste liten fikk vi trygghet og høy faglig IT-kompetanse fra Innovit som reddet oss, og ikke minst våre brukere, som er brukere med forsinket og manglende talespråk, sier daglig leder i Milla Says, Aleksander Helmersberg.

Del denne artiklen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Milla Says AS er en gründerbedrift som leverer IT-programmer til barn, unge og voksne som har forsinket eller manglende talespråk (f.eks Downs syndrom).

Kommunikasjonsplattformen har som mål å forbedre kommunikasjon for de med taleutfordringer og som kommuniserer med Tegn Til Tale, ved å skape nettverk som samhandler rundt tegnbruker.  Programmet leveres både på mobil og på web.

Målet er at de med taleutfordringer skal bli enda bedre til å gjøre seg forstått på sitt språk, Tegn Til Tale. Dette får de hjelp til via videosnutter av tegnbruker jobber med eller gjør i sin kommunikasjon i hverdagen.

Milla Says’ hovedkunde er NAV hjelpemiddelsentral, men også enkeltbrukere kan kjøpe kommunikasjonsprogrammet fra dem.

  Jeg tror ikke jeg hadde sittet her som leder av Milla Says om ikke Innovit på en nøktern, trygg og profesjonell måte tok over vår India-utviklede programvare i fjor, sier Helmersberg.

Utfordringen(ene):
Utfordringen våre var flere, forteller en engasjert gründer og bedriftsleder:

  • IT-systemene som var utviklet i India var ustabile.
  • Brukerne var misfornøyde.
  • Det ble langt fra Bergen til India. Problemer ble ikke løst.
  • Det oppstod en konstant usikkerhet.
  • Vi nærmet oss et punkt hvor vi kanskje måtte legge ned.
  • Pengene rant ut av selskapet på grunn av feil som måtte rettes.

 

Løsningen:

Mange bedrifter har vært ute for det Milla Says har erfart; de har outsourcet sine IT-løsninger til India eller land i Øst-Europa.

  Vi tabbet oss litt ut der i jakten på å spare penger. Litt typisk oss gründere. Men det ordnet seg da Innovit kom på banen, sier Helmersberg.

Det var i 2019, og litt tilfeldig, forteller Milla Says-sjefen.

  Jeg skjønte raskt at Innovit hadde en ro, profesjonalitet og IT-kunnskap jeg behøvde. De var i tillegg nøkterne, lyttende og løsningsorienterte. Ikke bare med å selge en løsning som virket i dag, men også på lang sikt, sier Helmersberg.

På kort tid tok Innovit over systemet som var utviklet i India. Det ble forbedret, fornyet og forenklet.

  Innovit har kommet inn og fått vårt kommunikasjonsprogram til å levere fra dag én, sier gründeren.

 

Resultatet:

  Det er enkelt: Resultatet av at Innovits dyktige fagfolk kom inn og hjalp meg var at bedriften overlevde. Jeg tror ikke vi hadde greid dette uten dem, og det hadde vært veldig trist for alle våre brukere, som er avhengig av å kommunisere med omverdenen på en enkel måte. Systemet er nå for første gang på lang tid stabilt. Vi får god hjelp når vi trenger det, men tekniske problemer er nærmest radert bort, sier Helmersberg.

Relaterte artikler