Velkommen til fremtiden!

Automatisering er en grunnleggende del av en digital transformasjon. Automatisering av repetitive og tidkrevende oppgaver både sparer tid, øker ansattes tilfredshet og gir mer tid til verdiskapende arbeid.

Microsoft Power Platform muliggjør dette gjennom et sett av brukervennlige og intuitive, men likevel kraftige tjenester. Tjenestene i Power Platform er allerede integrert med Office 365 applikasjonene som SharePoint Online og Teams, men kan i tillegg integrere med tredje-parts applikasjoner, enten disse ligger i skyen eller på en lokal server. For virksomheter som bruker Microsoft Office 365 gir dette store muligheter for å utnytte data og informasjon, automatisere prosesser og finne nye smartere måter å jobbe på.

Microsoft Power Platform består av fire tjenester:

 

Power Apps

Microsoft Power Apps gjør det enkelt å bygge applikasjoner som løser bestemte utfordringer – helt tilpasset virksomhetens behov. Appene er responsive og kan brukes på PC, nettbrett og mobil. Kun fantasien setter grenser for hva Power Apps kan brukes til, men typiske eksempler er utfylling av skjema, rapporter og sjekklister, registrere data, og lese og oppdatere informasjon i andre system. App’ene kan også være integrert i Microsoft Teams eller i en Power BI rapport. Med forhåndsbygde AI-moduler er det også mulig å gjøre app’ene intelligente.

Power Apps kan benytte flere typer datakilder. Hva som velges avhenger av behov og type data, om det er kundeinformasjon, transaksjoner, dokumenter eller bilder. Merk at det er fullt mulig å kombinere flere datakilder i samme løsning. Aktuelle datakilder er:

  • Excel files lagret i OneDrive
  • SharePoint lister og biblioteker
  • Common Data Service (CDS)
  • SQL Server/Azure SQL
  • ERP og økonomisystemer
  • Andre databaser
  • Egenutviklede tilkoblinger

Power Automate

Microsoft Power Automate (tidligere Flow) gjør det enkelt å automatisere en rekke forretningsprosesser. Power Automate vil også være bindeleddet mellom forskjellige applikasjoner og funksjoner slik at informasjonen kan flyte mellom de forskjellige applikasjoner og datakilder.

Power Automate har nå også innebygd RPA (Robotic Process Automation) støtte, kalt UI flows. Ønsker du å automatisere en repetitiv oppgave i et eksisterende system kan man ta opp handlinger steg-for-steg (museklikk, tastaturbruk og data input) mens du utfører handlingen en gang. Denne sekvensen kan så inngå som del av en ny arbeidsflyt med nye verdier som inngående parametre.

Både Power Apps og Power Automate støtter også automatisk tekstgjenkjenning (OCR) ved hjelp av modeller basert på AI (kunstig intelligens). Dette kan brukes til å automatisere registrering av kjente dokumenter som pakklister og fakturaer, objekt gjenkjenning i bilder, tekstanalyse (skille mellom positive og negative tilbakemeldinger), m.m.

Power Automate er med andre ord en svært kraftig felles løsning for både API- og UI-basert automatisering.

Power BI

Drar du og din bedrift nok nytte av den store verdien som data kan gi?

Power BI visualiserer dine data, og gir deg innsikt gjennom dashbord og interaktive rapporter. Du får oversikt over nøkkeltall og kan analysere data og trender. Med Power BI kan du enkelt lage smarte, visuelle rapporter-gjerne med data hentet fra både egne systemer og eksterne kilder.

Abonnementer og varsler holder deg løpende oppdatert, og Power BI er perfekt til deling og samarbeid.

Analyse og rapportering med Power BI gir deg grunnlaget du trenger for å fatte gode og faktabaserte beslutninger!

Les mer om Power BI og hva vi kan bistå med.

Power Virtual Agents

Med Virtual Agents kan du lage chat-bot’er. Typiske bruksområder for slike bot’er for å håndtere interne spørsmål eller enklere henvendelser til kundesupport, for eksempel booking av møter innenfor et gitt fagområde. Data kan hentes fra Azure, Office 365, eller fra andre systemer. En bot kan også integreres med  Power Automate for å starte arbeidsflyter, i tillegg finnes et utall ferdige tilkoblingsmuligheter mot andre systemer.

Les mer om Power virtual agents her (Power Virtual Agents).

 

Integrasjon

Power Platform kan enkelt integreres med andre systemer. For det første er applikasjonene i Power Platform allerede fullintegrert med tjenestene i Office 365. Det betyr for eksempel at det er enkelt å bygge app’er og automatiseringer som bygger på informasjon i SharePoint Online. Integrasjon med Teams gir mange muligheter. Power BI dashboards og nøkkeltall, Power Apps applikasjoner og flyter kan legges i Teams og sørge for effektiv samhandling.

For integrasjon med andre systemer finnes det allerede hundrevis av ferdige koblinger. I tillegg er det mulig å utvikle egne integrasjoner når det er behov for det.



Hvordan komme i gang

Innovit kan både rådgi og ivareta hele prosessen; fra behovsanalyse og løsningsdesign, til implementasjon, testing og forvaltning.

Interessert i å vite mer om hvordan du kan komme i gang og hvordan vi kan bistå?

Kontakt oss

Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt med deg innen kort tid.