- Forside
- /
- Prosjekter
- /
- Kartverket
Kartverket
Kartverket, en av Norges eldste etater, hadde en lokal intranett-installasjon basert på SharePoint 2013. Løsningen ble ikke lenger støttet av Microsoft, og det var viktig å få på plass en moderne, skybasert løsning med fokus på funksjonalitet, sikkerhet og personvern. Innovit fikk oppdraget med å utvikle et nytt SharePoint intranett som samler kunnskap, kommunikasjon og interne tjenester i én enkel oversikt.
Oppgradering av SharePoint Intranett
Utgangspunkt
Statens kartverk sto overfor en stor utfordring med sitt gamle SharePoint-intranett: Løsningen måtte oppgraderes og flyttes til skyen for å sikre fremtidig støtte og vedlikehold. Det var avgjørende å bevare og arkivere direktoratets lange historie digitalt, samtidig som den nye løsningen måtte tilfredsstille dagens krav til funksjonalitet og sikkerhet.
Universell utforming (UU) og responsivt design var også viktige aspekter for å sikre at alle ansatte kunne bruke intranettet effektivt. Under designfasen ble det derfor investert tid og ressurser for å sikre at det nye intranettet støttet godt oppunder disse kravene.
Utfordring
Med bakgrunn i arkivloven hadde Kartverket behov for å bevare historiske data når de skulle skifte til nytt intranett. Overføringen av data fra den gamle serveren til en ny skybasert plattform var teknisk utfordrende på grunn av forskjellene mellom SharePoint 2013 og dagens teknologi. Samtidig måtte sikkerhet og personvern ivaretas gjennom hele prosjektet.
Løsning
Innovit satte sammen et team bestående av løsningsarkitekt, designer, utvikler og prosjektleder for å møte utfordringene og ønskene til Kartverket. Ved å konvertere gamle nyheter til PDF, og migrere eksisterende data, sikret vi at ingen viktige dokumenter gikk tapt.
Et annet sentralt element i løsningen var integrasjon med Simployer, som gjør personal- og lederhåndbøker lett tilgjengelige gjennom intranettets søkefunksjon. Det nye, responsive designet støttet universell utforming, slik at intranettet ble en "one-stop-shop" for alle ansatte.
Vi holdt opplæring av superbrukere og regelmessige workshops for å sikre at alle ansatte kunne utnytte det nye systemet effektivt. Sosiale funksjoner ble også introdusert gjennom Viva Engage, som skapte et mer inkluderende og samarbeidsorientert arbeidsmiljø.
Resultatet ble et moderne, sikkerhetsfokusert intranett som styrker Kartverkets interne kommunikasjon og kulturbygging. Det ivaretar både historiske verdier og fremtidige behov. Den nye løsningen har gjort det enklere for ansatte å samarbeide og dele informasjon, uavhengig av lokasjon eller enhet.
Dette sier kunden
– Vi stod overfor en stor utfordring med et utdatert intranett som ikke lenger ville bli støttet av Microsoft. Dette medførte en vesentlig sikkerhetsrisiko, spesielt med tanke på våre samfunnskritiske registre og skjermingsverdige data. Innovit kom raskt på banen og viste god forståelse for våre behov.
Samarbeidet har vært upåklagelig fra start til slutt, med tydelig oppfølging og en lærerik dialog. Prosjektet ble levert i tide og til avtalt pris, til tross for en stram tidsfrist. Vi har nå en fleksibel og moderne intranettløsning som er enkel å tilpasse våre behov. Viva Engage fungerer som en intern sosial plattform for å kommunisere på tvers, og motvirker silo-tendenser mellom divisjonene. Innovit har vært en solid partner gjennom hele prosessen, og vi er svært fornøyde med resultatet - Åsgeir Størdal, Digital redaktør i Kartverket