Slik bistår Innovit med brukerstøtte til tusenvis av nordmenn årlig

UTFORDRINGEN til Digitaliseringsdirektoratet var å få bedre søkefunksjonalitet og gi gode råd via svar-maler på om lag 30.000 e-poster årlig, fra innbyggere som logger inn med ID-porten på offentlige nettsider.

Del denne artiklen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

– En stor utfordring, men Innovit løste den for oss med et enkelt, fleksibelt og brukervennlig digitalt saksbehandlingssystem, sier seksjonssjef Hege Feet Askvik.

Å få IT-kontrakt med statlige, store aktører er ikke lett. Ofte er det forbeholdt de største i markedet. Men Innovit fikk avtalen i konkurranse med langt større aktører

– Innovits  saksbehandlingssystem hjalp oss til å få  bedre struktur på svarmalene våre, og enkelt kunne kategorisere varsel og hendelser vi håndterer for løsningene direktoratet har ansvar for. Den typiske henvendelsen kommer under innlogging via ID-porten. Det oppstår feil eller spørsmål, og brukerne må ringe oss, chatte eller sende en e-post for å få hjelp, forteller Askvik. Det er e-postene Innovit håndterer, i tillegg til at telefonsamtalene blir kategorisert der.

Kontakt Innovit her for å få hjelp du også

Hjelp med bedre, digital hverdag

Digitaliseringsdirektoratet har ansvaret for innbyggerrettet brukerstøtte for innlogging med ID-porten til offentlige digitale tjenester. Brukerstøtten  svarer også på spørsmål om digital postkasse til innbyggere og Kontakt- og reservasjonsregisteret alle offentlige instanser er pålagt å bruke i sin kontakt med innbyggere på e-post og sms.  De aller fleste digitale tjenestene i stat og kommune bruker ID-porten som innloggingsløsning, f.eks. Altinn, NAV Og Skatteetaten.

Velger de beste

Hege Feet Askvik kan fortelle at de valgte Innovit i konkurranse med langt større IT-selskaper fordi Innovit adresserte den funksjonaliteten de etterspurte, uten masse tilleggsfunksjonalitet det ikke var behov for.– Vi er avhengig av pålitelige og gode IT-systemer som er enkle å ta i bruk, sier Askvik.

Bilde: Hege leder seksjon Servicesenteret i avdeling for digitale fellesløsninger. Hege Feet Askvik: Digitaliseringsdirektoratet

Resultatet

Det bergenske IT-selskapet viste at de var rett aktør for oppgaven. ​

– Vi er veldig fornøyd med resultatet. Innovit har gitt oss et intuitivt og brukervennlig saksbehandlingssystem for håndtering av e-post-henvendelser, varsel og hendelser og kateorisering av innkommende forespørsler per telefon.  Vi har et godt samarbeid med fagfolkene hos Innovit, og kan anbefale dem som partnere og leverandør av IT-tjenester, sier Askvik.

Relaterte artikler